Canasta

2_27Jucatorul care imparte cartile este ales in functie de o metoda sabilita intre jucatori sau la intamplare. Trebuie luat in considerare faptul ca la canasta acela care imparte cartile nu are niciun beneficiu. Un avantaj mic il poate avea jucatorul care incepe acesta primind o carte in plus. Acest lucru se realizeaza in mod rotativ astfel incat fiecare jucator primeste mai multe carti odata la o runda.

Totuși acesta începe jocul fără să mai extragă o altă carte, deci toți jucătorii au același număr de cărți, adică 14. După ce se împart cărțile (sau piesele dacă se joacă cu remi), restul se pun în mijloc și se întoarce o carte. Deasemenea se pune "surpriza" reprezentată de tot atâtea cărți cât indică numărul de pe prima carte întoarsă.

Jocul

În prima fază se etalează cu 50 puncte la care nu este voie să se adauge valori (2 sau Jokeri). Dacă unul dintre membrii echipei s-a etalat se consideră că întreaga echipă s-a etalat. După ce se ajunge la un scor de 1500p sau mai mare,se trece la nivelul doi. Jucătorii trebuie să se "coboare" la minimum 90p, dar acum au voie sa foloseasca o valoare.Urmează apoi al treilea prag la 3000p sau mai mult. Etalarea se realizează în momentul în care unul dintre membrii echipei a strâns cel puțin 120p. În acest moment se pot folosi cel mult două valori. Ultimul prag este la 5000 de puncte sau peste și jucătorii trebuie să coboare direct cu canastă. Într-o canastă nu se pot pune mai mult de 2 valori. Jocul se termină când o echipă ajunge la 10000p și inchide. Dacă echipa respectivă nu a închis, jocul continuă.

Formarea canastelor

În momentul în care un membru al echipei a coborat celălat are voie să se "lipească" la formațiile lui. În acest fel ei vor reuși să formeze cât mai multe canaste. Jucătorii însă nu au voie să lipească cărți la formațiile adversariilor. 3-ul este singura carte la care nu se poate face canastă. 3-ul de roșu și de galben (în cazul jocului de remi) se schimbă cu o altă carte, dar totuși jucătorul îl pastreaza și pe acela deoarece îi dă puncte in plus, fără însă a-l juca. 3-ul de negru și de albastru se joacă, dar la fel, nu se poate folosi în canastă. Scopul acestuia este de a bloca gramada de cărți astfel că adevrsarul nu poate lua potul. O canastă este formată din șapte cărți. Aceasta este curată când cuprinde doar cărți de aceeași valoare sau murdară, când conține și valori( 2 sau jokeri).

Luarea potului

După ce jucătorii au coborât luarea potului devine scopul lor principal. Doar în așa fel ei pot să formeze cât mai multe canaste, deci cât mai multe puncte. Cu cât potul este mai mare, cu atât presiunea este mai mare. Potul se poate lua doar după ce jucătorii au coborat la 50, 90, respectiv 120 p. Pentru ca un jucător să poată lua potul acesta trebuie să aibă pe tablă cel puțin două cărți de aceeași valoare cu cea pe care a pus-o peste pot jucătorul dinaintea lui. Când jucătorii au peste 5000p, deci coboară la canastă, jucătorul poate lua potul dacă ultima carte este cea care îi lipsește din canastă. Potul nu se poate lua când ultima carte este un 3 de negru sau de albastru sau o valoare. Dar 3-ul îl blochează doar pe următorul jucător, pe când valoarea ține potul blocat un tur, până când vine iar rândul celui care a dat respectiva carte.

Închisul

Jocul se termină când un jucător coboară cu toate piesele de pe tablă, mai puțin cu una cu care închide. Dar acest lucru se poate întampla numai în momantul în care echipa sa a facut cel puțin o canastă. În niciun moment al jocului participanții nu pot rămâne fără nicio carte pe tablă. Un jucător nu poate închide dacă adversarul dinaintea sa a dat un trei sau o valoare. Dacă potul se întoarce de trei ori fără ca nicio echipă să închidă, jocul se tremină fără ca niciuna dintre ehipe să primească bonsul pentru închis.

Scorul

Dupa fiecare joc se calculeaza scorul.: valoarea totala a canastelor, apoi valoarea fiecarei carti din acestea, minus cartile de pe tabla. Echipa care a inchis primeste 50 puncte bonus.